• Centrala Szkolna
  • Zespół szkół
  • Aktualności ogólne
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI »
  • Obchody 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości 1918 - 2018.
  • 85 - lecie szkolnictwa w Modlinie Twierdzy!
  • Dokumenty szkoły
  • Kadra kierownicza
  • Nauczyciele
  • Harmonogram roku szkolnego
  • Rytm pracy na miesiąc
  • DZIENNIK ELEKTRONICZNY »
  • EGZAMINY POPRAWKOWE
  • Zamówienia publiczne
  • Wymiana polsko - niemiecka
  • Harmonogram uroczystości
  • Procedury odbioru uczniów w nagłych przypadkach
  • MONITORING
  • SKARGI I WNIOSKI
  • SP: klasy 0-3
  • SP: klasy 4-8
  • Gimnazjum
  • ŻŁOBEK
  • Przedszkole
  • "Mach mit - bleib fit" - dziewiąty projekt wymiany polsko-niemieckiej zrealizowany.

Dodano: 2019-05-14, Autor: mgr Artur Kielar

"Mach mit - bleib fit!" - "Ćwicz z nami - zostań w dobrej kondycji" - pod takim hasłem odbył się wyjazd 13-osobowej grupy naszych uczniów do Jessen (Niemcy) w ramach projektu wymiany uczniowskiej ze szkołą partnerską. Tuż przed naszym przyjazdem ukazał się już w Jessen artykuł w gazecie o historii naszej wymiany ze szkołą partnerską.

Szczęśliwa trzynastka /3 chłopców i 10 dziewcząt/ - wyruszyła autokarem przed południem 5 maja 2019 r. w ramach wymiany uczniowskiej do niemieckiego miasta Jessen (Saksonia-Anhalt). Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia, było przed nami 10 godzin przyjemnej podróży, która upłynęła na rozmowach i przemyśleniach, jak spędzimy tydzień poza polską granicą, u naszych przyjaciół.

Poniedziałek - 6.maja 2019 r. przyniósł nam wiele okazji do porozumiewania się i bliższego zapoznania. Powitanie nas przez nauczycielki Panie Kerstin Weiner i Angelę Geißler oraz wymiana upominków była dobrym początkiem pierwszego dnia pobytu, obfitującego w atrakcje i intensywne poznawanie swoich zagranicznych kolegów. Następnie obie grupy powitała Pani Wicedyrektor Szkoły w Jessen zapraszając nas do bliższego zwiedzania szkoły. Grupa muzyczna przywitała i zarazem rozśpiewała nas kanonem "Bruder Jacob", który mimo, że bez prób, okazał się popisowym wykonaniem; zajrzeliśmy do klas, byliśmy uczestnikami lekcji i choć dla pięciorga uczniów było to ponowny pobyt, to z radością chcieliśmy jeszcze raz obejrzeć zmiany w klasach i w całej szkole. Wspólny obiad, lekcje, jak również popołudniowe gry i zabawy stały się dopingiem do bliższej integracji, poznawania się i zacieśnienia kontaktów. Odwiedził nas również Burmistrz Miasta Jessen - Michael Jahn, który życzył nam słońca i wielu atrakcji podczas realizacji projektu.
    Gry i zabawy ruchowe utwierdziły nas w przekonaniu, że jesteśmy tu mile widziani i czujemy się jak u prawdziwych przyjaciół. W piękne poniedziałkowe popołudnie obie grupy wsadziły drzewko owocowe - dokładnie gruszkę "Aleksander - Lucas"- jako dowód i świadectwo naszej dziewięcioletniej przyjaźni, która będzie dalej kwitnąć. Atrakcją uwieńczającą dzień naszego przybycia było zwiedzanie sadów mini-pociągiem z drewnianymi wagonikami jednego z jesseńskich przedsiębiorstw owocowo-warzywnych.

Wtorek - 7. maja 2019 r. był ciekawym dniem, spędzonym na bogatej w atrakcje wycieczce do Drezna. Pierwszym punktem pobytu była Katedra Marii Panny - Frauenkirche - kościół, który wzniósł się z gruzów po bombardowaniach w lutym 1945 r. niczym "Feniks z popiołu" został, po ponownej jego odbudowie, symbolem gojenia ran i odnowy, a także pojednania i pokoju. Będąc w Dreźnie nie można przejść obojętnie obok Zwingera - muzeum sztuki, czy Semperoper. Podsumowaniem tego dnia stała się piosenka śpiewana w autobusie przez obie grupy "Das war ein schöner Tag" - To był piękny dzień". Zainteresowaniem cieszyło się również zwiedzanie Muzeum środków transportu w Dreźnie i możliwość porównania z obecnym rozwojem techniki.

Środa - 8. maja 2019 r. - w tym dniu pozwoliliśmy sobie na odrobinę szaleństwa i atrakcji, niczym pobyt w krajach egzotycznych. Słynna "Tropical Islands" przyjęła nas niezwykle ciepło, radość udzieliła się wszystkim dorosłym i uczniom, zaznaliśmy tu wszystkiego, czego można doświadczyć na tropikalnej plaży, to była pierwsza okazja do skorzystania z odrobiny lata.

Czwartek - 9 maja 2019 r. - zaczęliśmy od wizyty w starostwie Wittenbergii. Z-ca starosty - dr Jörg Hartmann przyjął nas jak prawdziwą delegację na szczeblu międzynarodowym. Po krótkim przedstawieniu zadań i pracy poszczególnych komisji, okazało się, że zna doskonale geografię centralnej Polski, a przede wszystkim Nowego Dworu Mazowieckiego, jak również jest przyjacielem młodzieży i zna potrzeby młodych ludzi.

Po wizycie w Starostwie wittenberdzkim był czas na "fitness" dla naszych umysłów - ponieważ Wittenberga, to kolebka historii wielu wieków.
    W XVI w. Wittenberga była znaczącym centrum intelektualnym i kulturalnym Europy. Do miasta uniwersyteckiego nad Łabą przybywali najwybitniejsi uczeni Europy, aby być w pobliżu Marcina Lutra. My też tu przybyliśmy w czwartym dniu naszej wizyty. Wittenberga przywitała nas piękną pogodą i niesamowitą ilością zabytków, choćby wspomnieć o pomnikach Marcina Lutra i Filipa Melanchtona, którego dom daje doskonałe wyobrażenie na temat warunków życia w ówczesnych czasach.
    W Schlosskirche w Wittenberdze - kościele zamkowym, a właściwie na drzwiach słynnego kościoła wczytywaliśmy się w teksty 95 tez, które Marcin Luter przybił w 1517 r. Możemy się też pochwalić wiedzą o innych zabytkach tego historycznego miasta: widzieliśmy dom, w którym mieszkał słynny reformator, piękny rynek z Ratuszem, chór kościoła zamkowego, czy Uniwersytet w Wittenberdze, w którym nauczał teologii mnich Marcin Luter. Liczne zabytki Wittenbergii, które widzieliśmy na własne oczy, zostały w 1987 r. uznane przez UNESCO za pomniki światowego dziedzictwa kultury.
    W drodze powrotnej z Wittenbergii zatrzymaliśmy się na polanie golfowej, gdzie po krótkim treningu odbył się turniej mini golfa, w którym zwyciężył nasz najmłodszy uczestnik - Tomek Pręgowski.

Piątek - 10. maja 2019 r. - czas na podsumowanie, rozdanie dyplomów i nagród, podziękowanie za gościnę, polało się sporo łez, bo to są często trwałe przyjaźnie, które będą trwały lata, a przecież koniec projektu "Mach mit - bleib fit" nie znaczy końca przyjaźni. Zadowoleni i radośni wróciliśmy wieczorem z nadzieją, że spotkamy się za rok, na 10. Jubileuszu naszej partnerskiej wymiany.

Ten bogaty w atrakcje tydzień możemy zawdzięczać ludziom, którzy nas wspierają duchowo i materialnie: Panu Dyrektorowi Szmytkowskiemu, za pomoc, czas i wsparcie organizacyjne; Panu Burmistrzowi Jackowi Kowalskiemu za materialne zaangażowanie, jak również Organizacji Polsko - Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Jesteśmy dumne z naszej młodzieży, która pokazała swoje wyjątkowe cechy potrzebne w zagranicznych wycieczkach: odpowiedzialność, punktualność, aktywność podczas spotkań i przestrzeganie bezpieczeństwa.